www.grenaa-klinik.dk

Vejledning til operation af dræn og/eller operation af polypper:

Faste

Da operationen vil foregå i fuld bedøvelse, skal barnet møde fastende; for fast føde/mælk i 6 timer, for klare væsker i 2 timer, og for brystmælk i 4 timer.

Mod smerter

Skal barnet have fjernet polypper, gives barnet 1 time før operationen en Panodil stikpille (dosering efter alder og vægt)

Alternativt gives der panodil som  tablet eller mikstur 2 timer før operationen (dosering efter alder og vægt)

Medicin

Astma-spray tages som vanligt. Epilepsi-medicin med en skefuld vand. Anden medicin efter aftale.

Optræder voldsom forkølelse eller anden sygdom i dagene inden operationen, bedes i kontakte os telefonisk.

Operation

I bliver hentet af lægen, som ledsager jer operationsstuen. Bedøvelsen gives på maske af narkoselægen. I løbet af 1-2 minutter sover barnet. Forældre forlader først barnet, når det sover, og går tilbage til venteværelset. Vi henter jer igen, inden jeres barn vågner af bedøvelsen. Ofte er barnet uroligt og grædende under opvågningen, men husker det ikke.

Giv barnet praktisk, ikke fint tøj på. Barnet skal lade vandet inden operationen.

Efter operationen

På hjemturen skal barnet ledsages af en voksen foruden føreren af bilen. Undgå offentlig transport.

Efter fjernelse af polypper skal barnet holdes i ro det første døgn. Ligeledes skal barnet have koldt flydende kost det første døgn. (is, ymer, yoghurt, mælk og lignende). Der kan komme opkastning 2-3 gange, men er der blødning efter de første par timer, bedes De ringe til os eller lægevagten.

Børn der udelukkende har fået ilagt dræn må spise det de har lyst til når de kommer hjem, dog er det en god ide at begynde med lidt vand. Skulle der være smerter efter operationen, kan der gives Panodil.

Kontrol

Børn der har fået fjernet polypper skal møde til kontrol ca. 6 mdr. efter.

Børn der har fået ilagt dræn skal møde til første kontrol 6 mdr. Drænet falder ud af sig selv, når der er gået nogen tid. Det kan dreje sig om uger til måneder.

Et barn med dræn bør undgå at springe i vandet på hovedet eller dykke. At tage et brusebad eller karbad betyder ikke noget.

Flåd fra ører

Skulle der komme flåd fra et øre mere end 3-4 dage uden bedring, smerter eller feber, bør i snarest henvende jer til ørelægen med henblik på behandling.